Sem kan al maanden niet meer naar school

Sem kan goed leren. Vanwege zijn sociale beperking en zijn gevoeligheid voor prikkels is het regulier of speciaal onderwijs echter geen goede omgeving voor hem.

Icoon van persona Sem

Wie is Sem?

  • Sem is niet één persoon, maar representeert een groep jongeren die ‘vastlopen’ op school en in de zorg. 
  • Zij worden vaak overschat in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en onderschat op hun cognitie.
  • Vaak zijn zij ‘indicatie-en hulpverleners-moe’ na vele intakes en contacten met zorgverleners.
  • Ze kunnen zich onbegrepen en afgewezen voelen door school en door de maatschappij.
  • Goed luisteren naar deze jongeren kan leiden tot verrassende oplossingen waardoor zij weer kunnen leren en zich ontwikkelen. 

Kennis & expertise

Voor leerlingen met autisme

Voor hoogbegaafde leerlingen

Voor leerlingen met een psychische aandoening

Praktische hulpmiddelen

Kenmerkende situaties voor jongeren als Sem

  • Sem heeft extra ondersteuning nodig op school
  • Sem loopt vast omdat hij zich op school te veel moet aanpassen 
  • Kan Sem misschien beter naar het speciaal onderwijs? 
  • Sem kan tijdelijk niet (volledig) naar school
  • Sem krijgt het ook buiten school steeds moeilijker
  • Ouders en school zijn het niet eens over de aanpak
  • De ouders zijn bang voor een melding bij Veilig Thuis
  • Sem zit thuis en wil terug naar school
  • Sem heeft behoefte aan een veilige plek waar hij zich kan ontwikkelen en kan leren