Het verhaal van cliëntondersteuners Joke en Nicole

Het verhaal van Joke en Nicole is een voorbeeld van cliëntondersteuning vanuit de Wet langdurige zorg.

Het verhaal van cliëntondersteuners Joke en Nicole

(Bij twee witte stoelen verschijnt de tekst: Co & Co. Twee vrouwen gaan zitten. Beeldtekst: Nicole & Joke. Nicole:)

RUSTIGE MUZIEK

(Ik ben Nicole Faassen, ik ben cliëntondersteuner vanuit het VGZ Zorgkantoor. En wat wij doen, is mensen informeren en adviseren over de Wet langdurige zorg en we bespreken met ze welke mogelijkheden daarbinnen zijn.)

(Mijn naam is Joke Mooij, ik ben zelfstandig cliëntondersteuner. Ik kom bij de mensen thuis, ik geef tips, ik adviseer over zorgaanbieders, ik bemiddel.)

(Je moet heel goed kunnen luisteren en je goed kunnen verplaatsen in degene die belt, dus de cliënt of de mantelzorger.)

(Ja, dus de vraag achter de vraag horen. Nicole doet dat vanuit het Zorgkantoor en is vaak het eerste contactpunt, aanspreekpunt.)

(Ja, klopt. Joke staat meer in het veld, dus meer bij de cliënt. Wij zien de cliënten ook, maar de meeste contacten die wij hebben, zijn via de telefoon.)

(Weet je nog dat jij mij laatst belde over een echtpaar? Meneer en mevrouw wonen samen in een verzorgingshuis en meneer was ongeneeslijk ziek en zou komen te overlijden. En de zorgaanbieder had aangegeven aan de familie: We moeten op zoek gaan naar een andere plek voor meneer.)

(Het was een mogelijkheid dat hij naar een hospice zou gaan. Dat wilden ze echt niet. In dit geval heb ik contact opgenomen met Nicole omdat ik aan het zoeken was naar de regels hieromtrent en de kwaliteit van zorg. En uiteindelijk heb ik met de zorginstelling en met de familie samen doorgesproken, als iedereen ja zegt, dan kan dit echtpaar gewoon in de vertrouwde omgeving blijven.)

(De wens van de cliënt staat echt voorop.)

(Ja.)

(Ik zou iedereen willen adviseren om een cliëntondersteuner te benaderen. Een extra paar ogen en oren, dat is alleen maar heel fijn om te hebben. Dus ik zou iedereen willen adviseren: Maak er gebruik van.)

(Het geeft echt een meerwaarde. Als je dus in de dagelijkse contacten met klanten hoort: Jeetje, had ik je maar eerder opgezocht en had ik je maar eerder gekend. Want het wordt wel makkelijker. Ze hebben hun handen al vol en een cliëntondersteuner kan op deze manier een bijdrage leveren.)

(Nicole en Joke knikken. Het beeld wordt onscherp. Beeldtekst: Voor meer informatie over cliëntondersteuning in uw regio kunt u terecht op: www.clientondersteuning.co.nl. Co, uw persoonlijke gids in de zorg.)

DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT DAN WEG

“Het is fijn (ook als mantelzorger!) dat er iemand naast je staat ”

Nicole - Co

Wie zijn jullie?

Joke: "Nicole en ik zijn beiden werkzaam als cliënt­ondersteuner. Toch verschillen onze functies wel van elkaar. Zo werk ik als zelfstandig cliënt­ondersteuner en Nicole als cliënt­ondersteuner bij het VGZ-zorgkantoor."

Wat zijn de verschillen?

Nicole: "Joke ziet cliënten vaker face-to-face. Wij zien cliënten ook tijdens inloopspreekuren, thuis of op kantoor, maar meestal is het contact telefonisch. Cliënten kunnen zelf kiezen van wie ze ondersteuning willen krijgen, dus van ons of van een onafhankelijke cliënt­ondersteuner."

Werken jullie samen?

Joke: "Nicole heeft meestal het eerste contact, maar als er meer verdieping nodig is, belt het zorgkantoor mij. Maar ik verwijs ook weer terug naar het zorgkantoor. Bijvoorbeeld bij bemiddeling tussen cliënten en zorgverleners. Zo zorgen we ervoor dat er een passende oplossing komt voor hun vragen."
Nicole: "Het zorgkantoor is uiteindelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wlz. Zorgverleners staan onder contract bij een zorgkantoor. Wij zijn altijd als eerste op de hoogte van wet- en regelgeving."

Wat zou je cliënten en mantelzorgers adviseren?

Nicole: "Ik zou iedereen binnen de Wlz willen adviseren om in gesprek te gaan met een cliënt­ondersteuner. Het is fijn (ook als mantelzorger!) dat er iemand naast je staat. Iemand met kennis en ervaring van de Wlz die je begeleidt."
Joke: "Zo voorkom je dat je als ouders of mantelzorgers uitgeput en gefrustreerd raakt door de regels. Deze mensen wil ik verder helpen zodat ze hun tijd en energie gewoon in hun dierbaren kunnen steken. Want er kan zoveel!"

Cliëntondersteuners Joke en Nicole